دستکش یکبارمصرف

استفاده از دستکش در جایگاه سوخت

ویژگی-یک-دستکش-نایلکسی-با-کیفیت

پمپ بنزین از منابع اصلی آلودگی

در قرن 21 با همه گیری ویروس کرونا، توجه عموم مردم بار دیگر به وجود آلودگی در سطوح مختلف جمع شد. بسیاری از افراد با لمس سطوح مختلف به این بیماری دچار شدند، و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در محیط‌های آلوده حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا پوست دست به ویروس آلوده نشود. اما این آلودگی تنها مربوط به ویروس کرونا نمی‌شود. از سال 2011 طبق تحقیقاتی که صورت گرفت، مشخص شد که نازل‌های پمپ بنزین بسیار آلوده هستند و حتی این آلودگی ممکن است بیشتر از خودپرداز‌ها و آسانسورها باشد. به این ترتیب با شیوع کرونا، اهمیت استفاده از دستکش در جایگاه سوخت بیشتر شد.

دستکش در جایگاه سوخت

اهمیت استفاده از مواد یکبار مصرف در پیشگیری

امروزه هم برای سلامتی خود و هم کمک به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا بهتر است استفاده از دستکش در جایگاه سوخت را جدی بگیریم. با استفاد از دستکش در جایگاه سوخت و یا کیسه نایلونی، شما می‌توانید بدون لمس سطوح مختلف بنزین بزنید و پرداخت را انجام دهید و خطر را کاهش دهید. ساختار نایلونی و بدون نفوذ دستکش‌های یکبار مصرف باعث می‌شود هرگونه جرم و آلودگی به سطح پوست منتقل نشود.

البته نباید فراموش کرد که حتی استفاده از دستکش به تنهایی کافی نیست. این وسایل زمانی مفید است که شما تا مدتی دسترسی به مواد شوینده و آب ندارید. طبق یک تحقیق در سال 2011 که توسط متخصص بیماری‌های واگیردار، کیمبرلی کلارک انجام شد، اعلام کردند 71 درصد از نازل‌های جایگاه‌های سوخت می‌تواند آلوده به هر نوع باکتری و ویروس باشند که در دستگاه‌های خودپرداز این میزان 41 درصد و آسانسورها 43 درصد است.

استفاده از دستکش فقط مختص جایگاه سوخت نیست، شما از لحظه‌ای ‌که از خانه خارج می‌شوید، بهتر است برای خرید و ارتباط با دیگران هم از لوازم پیشگیری استفاده کنید. جایگاه سوخت یکی از منابع اصلی آلودگی است که همه ما ممکن است در طی روز به چنین محیط‌هایی رفت و آمد داشته باشیم و اگر اقدامات احتیاطی درست انجام شود و استفاده از دستکش در جایگاه سوخت را جدی بگیرید دیگر جای نگرانی وجود ندارد جان خود و دیگران را به خطر نمی‌اندازید.

روش‌های پیشگیری

همانطور که گفتیم استفاده از دستکش در جایگاه سوخت بسیار با اهمیت است، اما به طور کلی روش‌های پیشگری می‌تواند شامل موارد دیگر هم باشد.

  • دستکش لاتکس
  • دستمال کاغذی
  • کیسه فریزر
  • دستکش نایلکسی
  • دستکش نیتریل
  • دستکش وینیل

همه این موارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما با توجه به قیمت و عملکرد، دستکش نایلکسسی هم به صرفه‌تر است و هم کاملا از نفوذ ویروس جلوگیری می‌کند. شما بعد از هربار استفاده به راحتی آن را به داخل برمی‌گردانید و دور می‌اندازید. البته در بین همه این‌ها دستکش لاتکس بهترین مورد است که با توجه به هزینه بالای آن و مشکل ایجاد حساسیت در برخی افراد این مورد را پیشنهاد نمی‌کنیم.

دستکش یکبارمصرف در جایگاه سوخت

به گفته دکتر کلی آرهارت در مصاحبه وی با رویتزر، اکثر افراد سطوحی که دائم با آن تماس دارند را ضد عفونی نمی‌کنند و تصور می‌کنند که چون فقط دست خودشان با آن تماس دارد تمیز است، اما ورود آلودگی از محل‌های دیگر را نادیده می‌گیرند.

ویژگی یک دستکش نایلکسی با کیفیت

هر چقدر هم که شما محتاط باشید و در خرید و ارتباط با دیگران و سایر سطوح از دستکش استفاده کنید، اگر دستکش مورد استفاده شما بی‌کیفیت باشد نمی‌تواند فایده‌ای برای شما داشته باشد. استفاده از دستکش در جایگاه سوخت بسیار مهم است ولی نه هر دستکشی! نایلون به خاطر جنسش که ضد نفوذ آب و گرد و غبار است می‌تواند از آلوده شدن پوست بهتر جلوگیری کند. نخستین بار در سال 1935 گونه‌ای از پلیمر توسط والاس کاروترز در یک مرکز پژوهشی در آمریکا تولید شد که به آن نایلون می‌گفتند.

این ماده تولید شده دارای استحکام بالا در کشش، قابلیت ارتجاعی مناسب و ضد آب بود، که البته بعضی از آن‌ها حتی در برابر مواد اسیدی و بازی نیز مقاوم هستند. یک دستکش نایلکسی مناسب برای جلوگیری از آلودگی نیز باید ضخامت مناسب داشته باشد، در کشش پاره نشود، بتواند به عنوان یک مانع عمل کند و به راحتی سوراخ نشود.

 

روش صحیح بنزین زدن در زمان همه‌گیری کرونا

همانطور که گفته شد بهترین روش استفاده از مواد شوینده و الکل است، اما استفاده از دستکش در جایگاه سوخت می‌تواند خیال شما را راحت کند. حتما مطمئن شوید در خودروی خود دستکش نایلکسی یا کیسه فریزر به همراه دارید تا در مواقع لازم استفاده کنید. در زمان وجود ویروس کرونا بهترین روش برای بنزین زدن در جایگاه سوخت به این شکل است:

  1. ابتدا دو عدد دستکش در دست خود کنید
  2. سعی کنید حتما به صورت کارتی پرداخت کنید، و کارت را در جیب خود نگه دارید
  3. در باک را باز کنید
  4. با یک دست کارت سوخت را وارد کنید و رمز را بزنید
  5. سوختگیری که تمام شد نازل را سر جای خود بگذارید، دقت کنید با همان دست که رمز را وارد کرده بودید اینکار را انجام دهید و لمس سطوح با دست دیگر خودداری کنید
  6. پرداخت را انجام دهید
  7. دستکش‌ها را در آورده و برعکس کنید و حتما در سطل زباله بیاندازید
  8. سپس کارت سوخت را بردارید و در باک را ببندید
  9. در آخر باز هم برای اطمینان دست‌ها و کارتتان را با الکل ضدعفونی کنید

توجه داشته باشید که دستکش‌های نایلونی یک بار مصرف هستند و نباید با الکل آن‌ها را ضد عفونی کرد. با تماس دستکش نایلکسی به الکل میزان ورود آلودگی به آن تا 90 درصد افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید در استفاده از دستکش در جایگاه سوخت فقط از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده کنید و پس از مصرف نیز آن را سریعا به سطل زباله بیاندازید و از رها کردن آن داخل اتوموبیل یا سطح خیابان خودداری کنید.

روش صحیح بنزین زدن در زمان همه‌گیری کرونا

جمع‌بندی

اینکه ویروس کرونا تا چند ساعت روی سطوح باقی می‌ماند هنوز کاملا معلوم نیست؛ بنابراین احتیاط شرط عقل است و با انجام موارد پیشگیری می‌توانید از ابتلا به ویروس کرونا و انتقال آن جلوگیری کنید. طبق اعلام چندین باره خبرگزاری‌ها پمپ بنزین یکی از آلوده‌ترین مکان‌هایی است که افراد در آنجا به کرونا مبتلا شده‌اند. بنابراین استفاده از دستکش در جایگاه سوخت را فراموش نکنید. پیشنهاد ما استفاده از مواد یکبار مصرف مانند نایلون و نایلکس و دستکش‌های نایلکسی است که باید بعد از استفاده دور انداخته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *