سفره یکبارمصرف

سفره یکبار مصرف در دوران کرونا

استفاده از سفره یکبار مصرف برای جلوگیری از کرونا

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید غذای خود را در بیرون از خانه میل کنید، یا فرصت کافی برای تهیه غذا ندارید، احتمالا هنگام رفتن به رستوران سعی کرده‌اید روی میز را با الکل ضدعفونی کنید. یا از مغازه‌دار خواسته‌اید که روی میز سفره‌ای بیاندازد تا با سطح میز تماس نداشته باشید. به هرحال وجود وسواس در این مورد خاص مطمئنا به نفع شما است. وظیفه رستوران‌ها ضدعفونی مناسب سطوح و استفاده از سفره یکبار مصرف در دوران کرونا است و اگر فردی به خواسته شما عمل نکرد، فورا خارج شوید و این موضوع را به سازمان بهداشت اعلام کنید. حتی استفاده از این سفره‌ها این روزها در منازل نیز بسیار لازم است و به سادگی نمی‌توان از نقش آن‌ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا گذشت.

اما آیا وجود سفره روی میز می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ بله، وجود سفره روی میزی که تماس با آن مطمئنا زیاد بوده است، قطعا در آلوده نشدن دیگران موثر است، اما نه هر سفره‌ای.

یک تجربه مشابه در آمریکا

جالب است بدانید که در آمریکا چندی پیش اعلام کرده بودند که هیچ پوششی روی میز قرار نگیرد، و همین دستور باعث آسیب دیدن میزهای رستوران‌ها و آلودگی بسیار زیادی شد. به تازگی طبق دستوری جدید اعلام کردند، نتیجه تحقیقات اینطور بوده که وجود سفره و پوشش روی میز خواهد توانست از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند به شرطی که این سفره از جنس پارچه نباشد و تا جای ممکن از سفره یکبار مصرف در دوران کرونا استفاده شود.

سفره یکبار مصرف تا چه حد می‌تواند موثر باشد

همانطور که از اسم آن پیداست این سفره فقط یکبار قابل استفاده است و بعد از آن باید دور انداخته شود. اهمیت استفاده سفره یکبار مصرف در دوران کرونا بیشتر از قبل شده است، زیرا اکنون در منازل هم از این سفره برای راحتی استفاده می‌کنند تا نیاز به شستشوی دوباره نباشد و در صورت وجود آلودگی روی آن، به افراد دیگر خانواده منتقل نشود. هرچند طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده میزان باقی ماندن ویروس روی سطوح مختلف هنوز اثبات نشده و همه گفته‌ها در حد حدس و مشاهدات مختلف است. اما به طور تقریبی می‌توان گفت زمان باقی ماندن ویروس روی سطوح به این شکل است:

  • روی چوب تا 4-5 روز
  • روی فلز و فولاد تا 3 روز
  • وی پلاستیک 2-3 روز
  • روی شیشه در دمای 20 درجه تا 28 روز

در ایران اکثر میزها از این نوع مواد ساخته می‌شوند و می‌توان گفت اگر میز شیشه‌ای را در نظر نگیریم، به طور میانگین فرد آلوده‌ای که 3 روز قبل روی میز، سفره عادی یا هر محیط مشابهی غذا خورده باشد، می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند. با استفاده از سفره یکبار مصرف در دوران کرونا می‌توان این آلودگی را تا حد خیلی زیادی کاهش داد و یا از بین برد.

فره یکبار مصرف در دوران کرونا

سفره و ادغام آن با تکنولوژی‌های مدرن

استفاده از سفره همیشه در فرهنگ ایرانیان جای داشته، و از گذشته تا به امروز این پوشش را از جنس‌هایی مانند حصیر و پارچه و پوست تهیه می‌کردند و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی در اکثر خانه‌ها سفره‌های یکبار مصرف با طرح و نقوش سنتی و ایرانی استفاده می‌کنند.

نقش سفره یکبار مصرف در دوران کرونا به یکباره تغییر کرد و عضو مهمی از خانه‌ها شد. بعد از همه گیری این ویروس سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرد تا حد ممکن از مواد یکبار مصرف استفاده کنید تا خطر ابتلا به ویروس باقی مانده روی اجسام را کاهش دهید.

در مهمانی‌ها و پیک نیک‌ها با استفاده از سفره یکبار مصرف می‌توانید باعث جلوگیری از ابتلای خود یا دیگران به ویروس شوید. از دیگر مزیت‌های سفره یکبار مصرف، قیمت مناسب آن، بهداشتی بودن، عدم نیاز به تمیز شدن و دارای طرح‌های مختلف بودن است.

سفره یکبار مصرف هم باید استاندارد باشد

این سفره‌ها که از مواد پلیمری ساخته می‌شوند با اضافه شدن یکسری ترکیبات دیگر در دستگاه پرس قرار می‌گیرند و به صورت رول‌هایی با ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و برخی از این سفره‌ها از مواد گیاهی ساخته می‌شوند. سفره یکبار مصرف در دوران کرونا که مصرف بالایی را داشته است در برخی از شرکت‌ها به صورت بهداشتی تولید می‌کنند تا آسودگی خاطر مصرف کننده را به دنبال داشته باشد.

سفره‌های یکبار مصرف معمولا دو نوع مختلف دارد. نوع اول از یک لایه با جنس پلی اتیلن یا همان پلیمری است، و نوع دوم معمولا از یک لایه پلیمری و یک لایه کاغذ ساخته می‌شود. روی یک سفره مرغوب باید مجوز بهداشت و پروانه ساخت و همچنین علامت استاندارد درج شده باشد. برند‌های معروف نیز نام کارخانه خود را روی گوشه‌ای از سفره درج می‌کنند.

سفره یکبار مصرف

نکات مهم هنگام خرید سفره یکبار مصرف

انتخاب سفره یکبار مصرف در دوران کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا همانطور که می‌دانید افرادی که مریضی‌های دیگر دارند امکان ابتلا در آن‌ها بالاتر است. پس سعی کنید از سفره‌های مرغوب استفاده کنید تا دچار بیماری‌های زمینه‌ای نشوید. نکاتی که باید به آن دقت کنید:

  • سعی کنید از سفره بهداشتی استفاده کنید
  • از برندهای معروف بازار سفره را انتخاب کنید
  • سفره‌هایی که نقش و طرح آن با دست پاک می‌شوند مناسب نیستند
  • از سفره‌های بدون بسته بندی دوری کنید
  • عرض سفره را طوری انتخاب کنید که نیاز دارید
  • سفره نباید بوی بدی داشته باشد
  • ضخامت سفره نباید طوری باشد که به راحتی پاره شود

سفره‌های مرغوب از رنگی استفاده می‌کنند که به آسانی از بین نرود، اما برخی شرکت‌ها برای افزایش سود از مواد بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که با دست کشیدن روی رنگ آن به راحتی پاک می‌شود. رنگی که با سایش دست پاک شود به آسانی وارد غذا خواهد شد، به خصوص اگر نان داغ روی سفره بگذارید این گرما باعث واکنش شیمیایی شده و سرب و فلزات سنگینی که در رنگ به کار رفته جذب نان می‌شود.

خرید سفره یکبار مصرف

سخن پایانی

استفاده از سفره یکبار مصرف در دوران کرونا قطعا می‌تواند از گسترش این ویروس هراسناک جلوگیری کند. اگر شما یک رستوران‌دار هستید سعی کنید برای جلب مشتری بیشتر، نکات بهداشتی را رعایت کنید و روی میزها سفره‌های یکبار مصرف بیاندازید و تا جای ممکن از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید. اگر هم از این سفره‌ها برای افزایش سطح بهداشت در منزل خود استفاده می‌کنید، قطعا سلامتی بیشتر را برای خود و خانواده به ارمغان خواهید آورد.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *