کیسه فریزر

نکات مهم هنگام خرید و استفاده از کیسه فریزر

استفاده از کیسه فریزر در خانه‌ها بسیار فراگیر شده است، به طوری که خانواده‌ها هنگام خرید همیشه این کالا را در سبد خواهند داشت. نحوه استفاده از کیسه فریزر بهداشتی نیز بسیار گسترده است، از این وسیله می‌توان در بسته بندی مواد غذایی، جلوگیری از آلوده شدن وسایل مصرفی، فریز کردن مواد غذایی برای نگهداری بلند مدت، جلوگیری از انتشار آلودگی در محیط و غیره استفاده کرد. در این مقاله درباره روش‌های صحیح استفاده از کیسه فریزر و نکاتی که هنگام خرید بهتر است به آن دقت کنید را توضیح خواهیم داد.

کیسه فریزر سبزیجات

استفاده از کیسه فریزر در بسته بندی

یکی از روش‌هایی که در بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، استفاده از کیسه فریزر است. نحوه استفاده از کیسه فریزر بسیار ساده می‌باشد و تنها کافی است مواد غذایی را داخل آن بگذارید و در آن را کاملا ببندید. معمولا افراد مواد غذایی تمام پخته یا نیم پز را برای استفاده در زمانی دیگر و کاهش زمان پخت با استفاده از کیسه فریزر بسته بندی می‌کنند. این روش باعث می‌شود مواد غذایی تازگی خود را حفظ کنند و رنگ آن تغییر نکند، همچنین با استفاده از کیسه فریزر از امکان رشد انگل و باکتری در این مواد جلوگیری می‌توان کرد. یکی دیگر از کاربردهای این کیسه کاهش فعالیت آنزیم است، که باعث حفظ کیفیت مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن است.

علاوه بر فریز کردن، نحوه استفاده از کیسه فریزر در بسته بندی مواد غذایی دیگر نیز متفاوت است. با کیسه فریزر شما می‌توانید مواد غذایی را جابجا کنید و از آلوده شدن آن در کوتاه مدت جلوگیری کنید. برای مثال موادی که شما قصد دارید در همان روز مصرف کنید، خوراکی‌‌هایی که می‌خواهید برای کودکتان کنار بگذارید تا به مدرسه ببرد، میوه و شیرینی و سایر خوراکی‌هایی که در یخچال می‌گذارید تا در روزهای آینده مصرف کنید، این‌ها مواردی از هزاران استفاده روزانه از کیسه فریزر است.

کیسه فریزر به خاطر ساختار آن حالتی الاستیکی یا نرم دارد که در فریز کردن و دمای پایین خشک نمی‌شود، و همچنین مواد به کار رفته در آن کاملا بهداشتی است و باعث آلوده کردن مواد غذایی نخواهد شد. البته در مورد نحوه استفاده از کیسه فریزر برای فریز کردن باید گفت هرچه کیسه فریزر ضخیم‌تر باشد بهتر است، زیرا از نفوذ باکتری با داخل کیسه فریزر جلوگیری می کند.

کیسه فریزر میوه

استفاده از کیسه فریزر در جلوگیری از آلودگی

کاربرد کیسه فریزر فقط در نگهداری مواد غذایی نیست، بلکه شما می‌توانید وسایلی که نیاز دارید ضدعفونی و تمیز بمانند را در کیسه نگهداری کنید. به طور مثال وقتی شما به سرکار می‌روید می‌توانید قاشق و چنگال را در کیسه فریزر بگذارید تا تمیز بمانند، یا می‌توانید مواد دارویی را در آن نگهداری کنید. البته به خاطر بهداشتی بودن آن، نحوه استفاده از کیسه فریزر مختص به جلوگیری از آلودگی نیست. بسیاری علاقه‌ای ندارند وسیله‌های خود را در کیسه‌های رنگی و دسته‌دار حمل کنند، و با آسودگی خاطر از اینکه در این کیسه از مواد بازیافتی استفاده نشده است، از کیسه فریزر استفاده می‌کنند.

استفاده از کیسه فریزر در دوران کرونا

نحوه استفاده از کیسه فریزر در دوران کرونا کمی تغییر داشته است. امروزه از کیسه فریزر بیشتر جهت جلوگیری از پخش ویروس استفاده می‌شود، و سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده ماسک‌ها و دستمال‌های آلوده خود را بدون مهار کننده دور نیاندازید. بهتر است تمام این موارد را برای دور انداختن در کیسه فریزر انداخته و در آن را گره بزنید تا از انتشار آلودگی در محیط جلوگیری کنید.

همچنین در بحث فراگیر شدن این ویروس می‌توان به استفاده از کیسه فریزر به جای دستکش‌های یک‌بار مصرف نیز اشاره کرد. در بسیاری از جایگاه‌های سوخت، بسته‌های کیسه فریزر گذاشته شده است تا مراجعه کنندگان با به دست کردن آن از آلوده شدنشان جلوگیری شود.

کیسه فریزر آجیل

انواع مدل‌های کیسه فریزر موجود در بازار داخلی

حال که با نحوه استفاده از کیسه فریزر آشنا شدید، قصد داریم تا انواع مختلفی که در بازار داخلی وجود دارد را به شما معرفی کنیم. همه کیسه فریزرهای تولید شده از مواد بهداشتی تولید می‌شوند و گوناگونی انواع آن اول جنبه رقابتی و دوم برای سهولت در استفاده آن است.

کیسه فریزر رولی

در این مدل، کیسه فریزر دور یک لوله مقوایی پیچیده شده است و با باز کردن رول می‌توانید آن را از قسمت پرفراژ ببرید و جدا کنید.

کیسه فریزر جعبه‌ای

این مدل که ظاهری شبیه بسته بندی‌های دستمال کاغذی دارد، جهت جلوگیری از تماس دست با بقیه کیسه‌ها تولید می‌شود.

زیپ کیپ یا کیسه فریزر زیپ دار

زیپ کیپ معمولا نسبت به کیسه‌های دیگر ضخامت بیشتری دارد و در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. در قسمت بالایی این کیسه یک زیپ تعبیه شده است تا بعد از قرار دادن مواد داخل آن بتوان کیسه را کاملا وکیوم کرد. نحوه استفاده از کیسه فریزر با این مدل در صنایع مختلف متفاوت است.

کیسه فریزر فله‌ای

استفاده از این کیسه توصیه نمی‌شود؛ زیرا بسته بندی اصولی ندارند، و معمولا به صورت کیلویی فروخته می‌شوند و علاوه بر امکان آلودگی، ممکن است توسط افرادی سودجو با استفاده از مواد درجه دو و سه یا مواد ضایعاتی تولید شود.

نکات مهم در هنگام خرید کیسه فریزر

در خرید و استفاده از کیسه‌های فریزر نکاتی وجود دارد که با دقت به آن می‌توان کالایی مرغوب خرید و از بیماری و مسمومیت توسط مواد غذایی جلوگیری کرد.

  • از کیسه فریزرهای رنگی دوری کنید؛ رنگ به کار رفته در مواد کیسه ممکن است به بافت خوراکی نفوذ کند و باعث مسمومیت شما شود، مگر اینکه آن برند از سازمان غذا و دارو مجوز سیب سلامت را دریافت گرده باشد.
  • نحوه استفاده از کیسه فریزر برای هر ماده غذایی متفاوت است، به طور مثال میوه و سبزیجات تا 12 ماه قابل نگهداری است، اما گوشت تا 9 ماه قدرت ماندگاری دارد
  • از کیسه فریزرهایی استفاده کنید که مقاوم هستند و توسط مواد پاره نشوند تا تاثیری روی مواد غذایی گذاشته نشود
  • روی مواد غذایی فریز شده حتما برچسب بزنید تا میزان پخته بودن آن را بعدا بتوانید تشخیص دهید و دقیقا بدانید در داخل کیسه چه موادی استفاده شده است

سخن پایانی

همانطور که خواندید نحوه استفاده از کیسه فریزر چندان مهم نیست؛ بیشتر به کیفیت آن و نوع مواد غذایی که در کیسه می‌گذارید باید دقت کنید. هرچند اکثر برندهای موجود در بازار داخلی همه استاندارد است و از مواد بازیافتی درست نشده است، اما همیشه افراد سودجویی وجود دارند که برای سود بیشتر کیسه‌هایی با مواد ارزان‌تر تولید می‌کنند. با خرید از برندهای معتبر از مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از کیسه فریزر به آن دچار شوید جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *