کیسه زباله

کیسه زباله رولی | مواد تشکیل دهنده و تاثیر رنگ بندی آن در نحوه استفاده

کیسه زباله

استفاده از کیسه زباله در پاکیزگی شهر نکته‌ای است که شاید خیلی‌ها اصلا به آن دقت نکنند. بیشتر افراد به جای استفاده از کیسه زباله، در نایلون‌های خرید آشغال‌های خود را دور می‌ریزند، که باعث مصرف بیش از حد پلاستیک در دنیا شده است. با استفاده از کیسه زباله شما می‌توانید مقدار بیشتری زباله در هر بار دور بیندازید. از لحاظ اقتصادی استفاده از کیسه زباله رولی به صرفه‌تر است، زیرا شما این کیسه را به صورت انبوه خریداری می‌کنید، و همچنین با انتخاب رنگ مناسب شما می‌توانید امر بازیافت را آسوده‌تر کنید.

کیسه زباله رولی

مواد به کار رفته در کیسه زباله رولی

بسیاری از افراد هر روزه از کیسه زباله رولی استفاده می‌کنند، اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که کیسه زباله از چه موادی ساخته می‌شود. به طور کلی، کیسه زباله از پلی اتیلن ساخته می‌شود که یک رزین با پایه نفتی است و به دلیل مقاومت در برابر پارگی و کشش آن، به انواع دیگر از پلاستیک‌ها ترجیح داده می‌شوند. سه نوع مختلف رزین پلی اتیلن  برای تولید کیسه‌ زباله وجود دارد:

  • رزین‌های پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  • رزین‌های پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE)
  • رزین‌های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

این رزین‌های استفاده شده در کیسه زباله تنها مورد از پلاستیک‌ها هستند که وزن کمتری نسبت به آب دارند و به همین دلیل روی آب شناور می‌شوند.

 

تاثیر رنگ بندی کیسه زباله رولی روی استفاده از آن

کیسه زباله رولی معمولا در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود که عموم مردم تصور دارند که رنگ تنها برای زیبایی است. البته در کشورهای پیشرفته از این رنگ بندی برای مشخص کردن زباله داخل کیسه استفاده می‌شود و فرهنگ سازی این مسئله در ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.

کیسه زباله سیاه

کیسه زباله رولی سیاه رایج‌ترین نوع از کیسه‌های زباله است که برای بیشتر زباله‌ها قابل استفاده است. در کیسه زباله مشکی که به آن کیسه زباله لندنی هم گفته می‌شود بیشتر به خاطر معلوم نشدن زباله داخل آن از رنگ مشکی استفاده شده است. علاوه بر دفن زباله از کیسه‌های مشکی برای تاریک کردن اتاق‌ها و گرم کردن استخر نیز استفاده می‌شود.

کیسه زباله شفاف

از کیسه زباله رولی شفاف معمولا برای زباله‌های سبک‌تر مانند کاغذ و مقوا استفاده می‌شود. همچنین شفاف بودن این کیسه باعث مشاهده زباله درون آن می‌شود و کار نیروهای شهرداری آسان‌تر خواهد شد.

کیسه زباله مشکی

کیسه زباله سفید

کیسه‌های زباله سفید اغلب برای دور انداختن زباله‌های سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می‌شوند. البته در بیمارستان‌ها نیز از این مدل کیسه استفاده می‌شود و روی آن علامت مخصوص آلودگی چاپ شده است. در بیمارستان از این کیسه برای سرنگ‌های بدون سوزن و مدل‌های سوزن ثابت، تیغ و اسکالپ‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود.

کیسه زباله آبی

کیسه زباله رولی آبی زمانی استفاده می‌شود که زباله قابل بازیافت باشد. در این کیسه‌ها معمولا فلز، شیشه و پلاستیک انداخته می‌شود. همچنین در بیمارستان‌ها نیز درون این کیسه‌ها میخ، اعضای فلزی بدن، قیچی، آمپول و شیشه شکسته ریخته می‌شود.

کیسه زباله زرد

از کیسه زباله رولی زرد باید برای زباله‌هایی استفاده کرد که نیاز است با احتیاط حمل شوند. این نوع کیسه اکثرا در بیمارستان استفاده می‌شود و رنگ زرد آن برای اخطار است؛ و در آن معمولا مواد خطرناک برای محیط زیست، زباله‌های عفونی و مواد سمی ریخته می‌شود. البته همیشه تأسیساتی که با زباله‌های خطرناک کار می‌کنند از این کیسه استفاده نمی‌کنند، ممکن است فردی بخواهد شیشه شکسته دور بریزد و برای نشان دادن احتیاط از این رنگ استفاده کند.

کیسه زباله قرمز

از کیسه زباله رولی قرمز نیز بیشتر در مراکز درمانی استفاده می‌شود که پسماندهای پزشکی را دفع می‌کنند. این مواد شامل، مواد بیولوژیکی، پاتوژنیکی و مواد عفونی است که عموما در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی استفاده شده است.

کیسه زباله سبز

اسم کیسه زباله سبز کمی گیج کننده است؛ زیرا معمولا رنگ سبز نشانگر مواد سازگار با محیط زیست است و به کیسه‌های تجزیه شونده نیز کیسه سبز گفته می‌شود. البته شاید خود کیسه قابل تجزیه شدن نباشد، اما زباله‌هایی که در این کیسه‌ها ریخته می‌شوند باید قابلیت تجزیه شدن در محیط زیست را داشته باشند. معمولا زباله‌های گیاهی، مواد خوراکی و خاک‌های بدون مواد شیمیایی درون این کیسه ریخته می‌شود تا با دور ریخته شدن در جای مخصوص، خود به خود تجزیه شوند.

کیسه زباله قرمز

نکات مهم در استفاده از کیسه زباله رولی

در خرید و استفاده از کیسه زباله رولی سعی کنید از نکات زیر استفاده کنید تا یک کیسه با کیفیت‌تر پیدا کنید و از خرید دوباره این کالا جلوگیری کنید.

  • کیسه‌های زباله به خاطر مواد شیمیایی که از آن ساخته می‌شوند مناسب نگهداری مواد غذایی و بهداشتی نیستند
  • همه کیسه‌های رولی باید به راحتی با پرفراژ از هم جدا شوند و در حین جدا شدن پاره نشوند
  • جنس کیسه نباید طوری باشد که به راحتی سوراخ شود
  • اندازه کیسه را طوری انتخاب کنید که نه زیادی بزرگ باشد و نه بیش از اندازه کوچک

چند مدل کیسه زباله رولی موجود در بازار

در بازار ایران تنوع کیسه زباله رولی بیشتر در رنگ بندی آن است، البته مدل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود آن‌ها را تهیه کنید، ولی کاربرد همه آن‌ها مشخص است و به خاطر مواد به کار رفته در آن نباید برای کار دیگری استفاده شوند.

کیسه زباله رولی معطر

در ساخت این مدل کیسه زباله رولی، عطر و اسانس استفاده می‌شود که باعث جلوگیری از انتشار بوی زباله خواهد شد. معمولا از رایحه‌های گل و میوه برای کیسه زباله استفاده می‌شود.

کیسه زباله بند دار

این مدل کیسه زباله یک بند در بالای آن قرار گرفته که به وسیله آن می‌توان درب کیسه را کاملا محکم کرد و از آن حتی به عنوان دسته نیز استفاده کرد.

کیسه زباله بنددار

کیسه زباله دو لایه

این مدل از کیسه‌های زباله دو لایه دارند تا موادی که داخل آن ریخته می‌شود باعث پارگی کیسه نشود. همچنین معمولا ضخامت این لایه‌ها از کیسه‌های دیگر بیشتر است تا بتوانید زباله‌های برنده و آسیب رسان نیز در آن‌ها بریزید.

جمع بندی

استفاده از کیسه زباله رولی باعث کمتر پراکنده شدن آشغال در سطح شهر می‌شود، همچنین با استفاده از کدبندی رنگ‌ها می‌توانید به سازمان‌های بازیافتی برای اینکه تشخیص دهند درون کیسه چه موادی ریخته شده است کمک کنید. سعی کنید همیشه از برندهایی استفاده کنید که از مواد با کیفیت‌تر استفاده می‌کنند تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *