نایلکس, وبلاگ

کیسه نایلکس دسته رکابی چیست؟ | کاربردها و نحوه تولید این کیسه‌ها

چاپ نایلکس

نایلکس دسته رکابی چیست؟

یکی از پرمصرف‌ترین نوع پلاستیک‌ها، کیسه نایلکس دسته رکابی است که با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند پلی‌اتیلن سنگین، طی فرایندهای خاصی تولید می‌شود. اگر این نوع از کیسه‌ها، حتی برای چند دقیقه در مکان‌هایی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباشند، کل کار آن‌ها به مشکل برمی‌خورد. این نوع از نایلکس‌ها دارای مقاومت زیادی هستند و می‌توانند بارهای سنگین را به خوبی تحمل کنند و در ابعاد مختلف متناسب با وزن بار و سایر کاربردها تولید می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نایلکس از خرید شما متشکریم

نایلکس چیست؟

نایلکس‌ها یکی از موارد پرکاربرد برای حمل بارهای مختلف هستند و با استفاده از پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌شوند، که دارای جنس خشکی هستند، شفافیت نایلون را ندارند و کمی مات هستند، به همین دلیل می‌توانند بارهای با وزن‌های بسیار بالا را تحمل کنند. عمده مصرف نایلکس‌ها در تره‌بارها، میوه‌فروشی‌ها و یا هر صنف دیگری است که دارای محصولات سنگین هستند و برای حمل مواد نیاز به یک کیسه مقاوم دارند. همچنین نایلکس‌ها به‌راحتی تغییر شکل نمی‌دهند و با هر کششی پاره نمی‌شوند.

نایلکس چیست؟

یکی از تفاوت‌های اصلی میان نایلکس و نایلون، مواد اولیه‌ای است که برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. همان‌طور که بیان شد برای تولید نایلکس از پلی‌اتیلن سنگین و برای تولید نایلون‌ها از پلی‌اتیلن سبک استفاده می‌کنند. البته برای تولید هرکدام از آن‌ها از یک سری مواد دیگر هم استفاده می‌کنند که در بخش‌های بعدی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. نایلکس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام کاربردهای خود رادارند. یکی از انواع این پلاستیک‌ها، نایلکس دسته رکابی است که در ایران از دیرباز به مشمای دسته رکابی معروف است.

آشنایی با انواع نایلکس دسته رکابی

نایلکس دسته رکابی از پرکاربردترین و متنوع‌ترین پلاستیک‌ها در مراکز خرید مختلف است. نایلکس‌ها را می‌توان با توجه به رنگ و درجه کیفیت ساخت آن‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی کرد. همان‌طور که بیان شد، ماده اصلی برای تولید این نوع از کیسه‌ها، پلی‌اتیلن سنگین است. درصورتی‌که کارخانه تولید کننده، از مواد اولیه باکیفیت برای تولید این نوع از کیسه‌های دسته رکابی استفاده کند، محصول دارای بالاترین کیفیت می‌شود.

اما درصورتی‌که برای تولید این نوع از پلاستیک‌ها از مواد اولیه درجه‌دو و سه استفاده شود که عموماً موادی بازیافتی هستند، نایلکس‌ها در درجه‌بندی‌های دیگری قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه این مواد، استاندارد نیستند، نمی‌توان از این نوع نایلکس برای حمل‌ونقل موارد مختلف، مخصوصاً مواد غذایی استفاده کرد.

نایلکس درجه دو

البته لازم به ذکر است که نایلکس‌های دسته رکابی دارای دسته‌بندی‌های دیگری هم هستند و می‌توان آن‌ها را با توجه به ابعادشان نیز تقسیم‌بندی کرد. این نوع از پلاستیک‌ها، با توجه به نیازهای بازار می‌توانند در ابعاد مختلفی تولید شوند. همچنین با توجه به وزن کالاهایی که قرار است با استفاده از نایلکس دسته رکابی حمل شود، می‌توان آن‌ها را با خواص الاستیکی و انعطاف‌پذیری مختلفی تولید کرد.

نایلکس‌های دسته رکابی را می‌توان در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی نیز تولید کرد. کارخانه‌های تولیدکننده این کیسه‌ها، می‌توانند با توجه به سلیقه مشتری و نیازهای بازار، نایلکس‌های دسته‌دار را در رنگ‌های بی‌رنگ یا شفاف، سفید یا شیری، زرد، نارنجی، قرمز، ارغوانی، تیره و مشکی و یا حتی با درج لوگوی یک برند تولید کنند. البته لازم به ذکر است که رنگ‌های سفید و مات ازجمله پرکاربردترین و پرفروش‌ترین نوع این نایلکس‌ها هستند، زیرا علاوه بر عدم نمایش محتویات داخل کیسه، می‌توانند طرح‌های چاپی را زیباتر و شکیل‌تر به نمایش بگذارند.

کاربردهای نایلکس دسته رکابی

نایلکس دسته رکابی با توجه به‌ویژگی‌هایی که دارد، در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مواد صنعتی و … استفاده می‌شود. این نوع از کیسه‌ها، علاوه برداشتن تنوع بسیار بالا، دارای قیمت کمی هم هستند و به همین دلیل، روزانه حجم زیادی از آن‌ها در مشاغلی مانند، بقالی، میوه‌فروشی، انواع پوشاک، سوپرمارکت و … استفاده می‌شود.

نایلکس دسته رکابی چگونه تولید می‌شوند؟

مانند تمامی محصولات پلاستیکی، کیسه نایلکس رکابی نیز با استفاده از مواد اولیه پتروشیمی تولید می‌شود و قیمت‌گذاری آن‌ها نیز با توجه به مواد اولیه استفاده‌شده، انجام می‌شود. البته در برخی موارد نیز می‌توان برای تولید این نوع از کیسه‌ها، از مواد اولیه درجه‌دو یا بازیافت شده استفاده کرد. به‌طورکلی، تولید نایلکس‌های دسته رکابی شامل فرآیندی خاص می‌شود که در ادامه آن را بیان می‌کنیم.

تولید نایلکس

مواد اولیه پتروشیمی (پلی‌اتیلن سنگین) را درون قیفی مخصوص می‌ریزند و با استفاده از آن مواد اولیه را به سمت سیلندر و المنت‌ها هدایت می‌کنند. مواد اولیه توسط المنت‌ها ذوب و سپس توسط چرخش ماردون به دای هدایت می‌شوند. دای مواد اولیه را به یک لایه‌نازک نایلونی و یا نایلکسی، در قالب‌های مخصوص، تبدیل و سپس به سمت بالا هدایت می‌کند. در این فاصله، نایلکس‌ها سرد می‌شوند و دیگر به هم نمی‌چسبند. پس از طی کردن مراحل بیان‌شده، نایلکس‌ها را به‌صورت رولی و … در میارند و آماده مصرف می‌کنند. البته دقت داشته باشید که سرعت رول شدن می‌تواند در ضخامت و سایر خصوصیات نایلکس تأثیر مستقیمی داشته باشد.

فرایند چاپ نایلکس

برای چاپ طرح‌های مختلف بر روی نایلکس‌ها، از سه نوع چاپ استفاده می‌کنند که به شرح زیر هستند.

• هلیو
• فلکسو
• دستی یا همان سیلک

البته لازم به ذکر است که انتخاب میان روش چاپ بر روی نایلکس‌ها، به نیازهای بازار، سلیقه مشتری و جزئیات تصویر انتخاب‌شده بستگی دارد. اگر به دنبال چاپ ارزان‌قیمت هستید، بهترین انتخاب برای شما چاپ سیلک و یا همان دستی است اما اگر تصویر انتخابی شما دارای جزئیات بالایی است، باید قیمت را آخرین اولویت خود قرار دهید و به سراغ چاپ‌های هلیو و یا فلکسو بروید، زیرا این نوع از چاپ‌ها، می‌توانند حتی ریزترین جزئیات را نیز باکیفیت بسیار بالا نشان دهند. چاپ هلیو شامل یک تا هشت رنگ فول اچ‌دی است و کیفیت چاپ فلکسو نیز یک تا شش رنگ فول اچ‌دی می‌باشد.

کیسه نایلکس دسته رکابی چه مزایایی دارد؟

کیسه نایلکس دسته رکابی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، کاربردهای زیادی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این پلاستیک‌ها، دارا بودن دسته‌هایی است که فشار زیادی را به حمل‌کننده وارد نمی‌کند. با استفاده از این نایلکس‌ها، می‌توان حجم زیادی از مواد سنگین را بدون اینکه کیسه پاره شود و یا تغییر شکل دهد جابه‌جا کرد، زیرا دارای انعطاف‌پذیری بسیار زیادی هستند.

نایلکس از خرید شما متشکریم

کیسه نایلکس‌های دسته رکابی در انواع و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و دارای رنگ‌های مات و تیره هم هستند که می‌تواند جلوی دیده شدن محتویات داخل کیسه را بگیرد. تولید نایلکس‌ها در اندازه‌های متفاوت به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا متناسب با نیازشان و موادی که قرار است با استفاده از این کیسه‌ها جابه‌جا کنند، نایلکس مناسبی را هم خریداری کنند.

این نوع از نایلکس‌ها با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و درجه‌یکی تولید می‌شوند که به محتویاتی که قرار است داخل آن‌ها قرار دهید، آسیبی نمی‌رساند. به همین دلیل، می‌توان بدون هیچ مشکلی مواد غذایی مختلف را با استفاده از نایلکس دسته‌دار حمل کرد. یکی دیگر از مزایای کیسه نایلکس دسته رکابی، قیمت بسیار پایین آن است.

با توجه به اینکه این نوع از کیسه‌ها به‌طور زیادی در فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند، باید علاوه بر داشتن کیفیت ساخت مناسب، قیمت پایینی هم داشته باشند تا مصرف‌کنندگان بتوانند در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنند. کیسه‌های نایلکس دسته رکابی، با توجه به دارا بودن قابلیت گرده زدایی، می‌توانند محیطی کاملاً ایزوله را برای محتویات داخل خود ایجاد کنند و از نفوذ هرگونه آلودگی، گردوغبار و آب به داخل جلوگیری کنند.

 

کیسه های تجزیه پذیر

کیسه نایلکس دسته رکابی تجزیه‌پذیر است

یکی دیگر از مزایای مهم نایلکس دسته رکابی، تجزیه‌پذیر بودن آن است. این نوع از کیسه‌ها، با استفاده از موادی خاص و تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می‌شوند که همین دلیل باعث تجزیه‌پذیر شدن آن‌ها و همچنین جذب این کیسه‌ها در مدت‌زمان کمی در طبیعت می‌شوند. یکی از مواردی که می‌تواند آسیب بسیار زیادی به طبیعت بزند، استفاده از پلاستیک‌های تجزیه ناپذیر است، به همین دلیل استفاده از این نوع نایلکس‌ها می‌تواند کمک بسیار زیادی به محیط‌زیست کند. کیسه نایلکس دسته رکابی می‌تواند در مدت شش ماه الی یک سال، به کود آلی، آب و دی‌اکسید کربن تبدیل شود نهایتاً در چرخه فتوسنتز، به اکسیژن تبدیل شود.

راهنمای خرید نایلکس دسته رکابی

همان‌طور که بیان‌شده نایلکس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای خاصیت‌های متفاوتی هستند و با توجه به آن‌ها، کاربردهای مختلفی نیز دارند. قبل از خرید نایلکس دسته رکابی باید نیاز خود را مشخص کنید و با توجه به آن، یک کیسه نایلکس با ابعاد و اندازه مشخص و همچنین رنگ موردنظر خود خریداری کنید. همچنین می‌توانید با توجه به کسب‌وکاری که دارید، نایلکس‌های دسته رکابی طرح دار نیز خریداری کنید.

نایلکس رکابی

یکی دیگر از مواردی که در خرید کیسه نایلکس دسته رکابی اهمیت دارد، کیفیت ساخت و مواد اولیه استفاده‌شده برای تولید آن است. تمامی نایلکس‌های دسته رکابی با استفاده از پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌شوند اما تمامی آن‌ها دارای مواد اولیه باکیفیت نیستند و ممکن است از مواد بازیافتی برای تولید آن‌ها استفاده‌شده باشد. در این صورت کیسه نایلکس درجه دو می‌شود و به دلیل بهداشتی نبودن، برای حمل مواد غذایی مناسب نیستند. با خرید کیسه نایلکس دسته رکابی از مجموعه پرنگار پلاستیک اصفهان، می‌توانید از کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده برای تولید انواع کیسه‌های پلاستیکی مطمئن باشید و با اطمینان خاطر، خرید خود را انجام دهید.

تفاوت‌های نایلکس درجه‌یک و دو

خیلی از افرادی که نایلکس دسته رکابی خریداری می‌کنند، ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید که آیا کیسه خریداری‌شده با استفاده از مواد باکیفیت تولیدشده یا خیر؟ مطمئناً تشخیص مواد اولیه استفاده‌شده برای تولید نایلکس‌ها امکان‌پذیر نیست؛ اما با استفاده از روش‌هایی می‌توان تا حدی کیفیت کیسه نایلکس‌ها را متوجه شد. برخی اوقات محصولات معرفی‌شده به شما دارای ظاهری کاملاً یکسان هستند اما تفاوت‌های زیادی بین قیمت اعلام‌شده توسط مرکز فروش وجود دارد.

نایلکس‌های دسته رکابی سفید معمولاً با استفاده از مواد اولیه باکیفیتی ساخته می‌شوند و تنها نکته‌ای که می‌توانند نشان‌دهنده عدم استفاده از مواد اولیه در ظاهر آن باشد، تیرگی، دان زدن و یا کدر بودن محصول نهایی است. البته از میان تمامی موارد بیان‌شده، تیرگی بارزترین مشخصه وجود مواد بازیافتی و یا باکیفیت است، زیرا در مواد اولیه پلاستیکی خاصیتی وجود دارد به نام آنتی‌اکسیدان که در فرآیند تولید از سوختن مواد اولیه در مرحله اکستروژن جلوگیری می‌کند و به همین دلیل، موادی که یک بار حرارت دیده باشند و ذوب‌شده‌اند، درصورتی‌که مجدداً فرآیند تولید را طی کنند به دلیل از دست دادن آنتی‌اکسیدان خود در اولین مرحله، نمی‌توانند مانند دفعه اول خود باشند و تیره‌تر می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مانند تیرگی در تشخیص کیفیت کیسه نایلکس دسته رکابی مؤثر باشد، بوی زننده و تند آن‌ها است. البته برای این امر باید دقت داشته باشید که این بوی تند را باید در نایلکس‌های بدون چاپ با نایلکس همانند خود امتحان کنید. چون نایلکس‌های چاپی گاها بسته به مقدار مرکب موجود بر روی سطح خود، بوی تندی را پراکنده می‌کنند که ارتباطی باکیفیت پلاستیک تولیدشده ندارد.

خرید نایلکس دسته رکابی از پرنگار پلاستیک اصفهان

در این مطلب از پرنگار پلاستیک، مزایا و کاربردهای کیسه نایلکس دسته رکابی را بیان کردیم. این نوع از نایلکس‌ها از پرکاربردترین کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها، صنایع و مشاغل مختلف هستند و می‌توانند به خوبی درزمینه حمل مواد مختلف به شما کمک کنند. مجموعه پرنگار پلاستیک با سال‌ها تجربه، بستری را برای تمامی هم‌میهنان عزیز فراهم کرده تا بتوانند در سریع‌ترین زمان و به‌صورت مستقیم، انواع محصولات پلاستیکی مانند کیسه فریزر، سفره یکبار مصرف، کیسه‌زباله، کاور لباس، پاکت متالایز و … را با کمترین قیمت بازار خریداری کنند.

تمامی محصولات مجموعه ما، با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های روز دنیا تولید می‌شود و همواره در این زمان، تمامی نکات بهداشتی و استانداردهای جهانی رعایت می‌شود. با خرید از مجموعه ما می‌توانید از کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده برای تولید محصولات مطمئن باشید. همچنین مجموعه پرنگار پلاستیک اصفهان، با در اختیار داشتن انواع دستگاه چاپ، می‌تواند انواع کیسه‌های پلاستیکی را در رنگ و طرح موردنظر شما تولید و ارائه کند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کیسه نایلکس دسته رکابی چیست؟ | کاربردها و نحوه تولید این کیسه‌ها

  1. نیما براتی گفت:

    خیلی کامل و عالی بود ممنون از مقاله خوبتون،
    منم اتفاقا توی یه رپورتاژ که تو اقتصاد آفرین منتشر شده بود خوندم که کسب و کارها برای تبلیغاتشون هنوز از چاپ روی نایلون رکابی استفاده میکنن، خواستم بدونم به نظر شما هم هنوز این روش بازاریابی مرسومه؟؟

    1. Adminparnegar گفت:

      بله، هنوز یکی از تبلیغات پر بازده چاپ نایلون و نایلکس تبلیغاتی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *